مقالات

مهم ترین ویژگی های سنگ نمای خوب

۱.دوام و ماندگاری

یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب سنگ مناسب باید به آن توجه داشت دوام و یا مقاومت آن در برابر عوامل مختلف مانند ضربه،فشار و عوامل جوی می باشد.

سنگ های مختلف با توجه به ساختار و کانی های تشکیل دهنده خود دارای مقاومتهای مختلفی می باشند.

۲. شرایط آب و هوایی

یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب سنگ مناسب باید به آن توجه داشت دوام و یا مقاومت آن در برابر عوامل مختلف مانند ضربه،فشار و عوامل جوی می باشد.

سنگ های مختلف با توجه به ساختار و کانی های تشکیل دهنده خود دارای مقاومتهای مختلفی می باشند.

  • مناطق سردسیر: سنگ نمای مناطق سردسیر در این مناطق از آنجا که میزان بارش برف و باران بیشتر است، باید از دوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد و همچنین دارای تخلخل و حفره های کمتری باشد زیرا در غیر اینصورت باران درون حفره ها گیرکرده و در صورت سردتر شدن هوا موجب شکستن و خردشدن سنگ می شود. به همین خاطر بهترین سنگ نمای برای این مناطق به ترتیب سنگ گرانیت،سنگی چینی و سنگ تراورتن است.علاوه بر این به دلیل سردی زیاد هوا جهت عایق سازی و صرفه جویی در انرژی باید دارای رنگ های تیره تری باشد .
  • مناطق گرمسیر: در این مناطق نیز از همه مهم تر رنگ سنگ است. از آنجا که رنگ های تیره موجب جذب گرمای بیشتر می شود؛ در این مناطق بهتر است از سنگ هایی با رنگ های روشن مانند سفید و کرم استفاده شود. علاوه بر این در این مناطق به دلیل تابش شدید آفتاب در صورت استفاده از سنگ های تیره به مرور زمان موجب رنگ پریدگی سنگ و از دست دادن زیبایی آن می شود. به همین خاطر بهترین سنگ ها به این منظور سنگ های تراورتن پس از آن چینی است. اما سنگی مانند گرانیت گرما را در خود نگه می دارد.
  • به عنوان مثال سنگ های مرمریت به دلیل از دست دادن رنگ خود در معرض آفتاب به طورکلی در نمای خارجی مناسب نیستند با این وجود عده ای به دلیل زیبایی از آن در نمای بیرون استفاده می کنند
  • مناطق شرجی و مرطوب: سنگ مناسب نما در استان های شمالی و مناطقی که میزان رطوبت و بارش باران زیاد است باید دارای تخلخل مناسب و وزن کمی باشد. زیرا در صورت نداشتن تخلخل سنگ به ملات نمی چسبد و به مرور زمان با نفوذ رطوبت به نما، سنگ از نما جدا می شود. با این وجود حتما باید تخلخل های روی سنگ رزین خورده باشند تا از نفوذ آب به داخل سنگ جلوگیری شود و از انقباض آب در شب و ترک خوردگی سنگ جلوگیری شود. پس می توان نتیجه گرفت سنگ نما مناسب این مناطق سنگ تراورتن می باشد که از مشهورترین آنها تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه،تراورتن دره بخاری و… است
  • علاوه بر این سنگ های چینی نیز سنگ های مناسبی برای تمام شرایط آب و هوایی می باشند.
  • یکی از بهترین سنگ های چینی سنگ چینی قروه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *