مقالات

صادرات سنگ گرانیت

صادرات سنگ‌های برش خورده یا اسلب اغلب به کشورهای همسایه ازجمله عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد. تراکنش ‌حوزه سنگ در دنیا در حدود دو و نیم میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به ترکیه با ۹۵۰ میلیون دلار تعلق دارد. ایران بعد از ترکیه، ایتالیا و یونان چهارمین صادر کننده سنگ ساختمانی است و ارزش صادرات سنگ آن درحدود ۱۵۰ میلیون دلار است. با وجود پیشتاز بودن ترکیه در حوزه صادرات سنگ گرانیت، این میزان از معادن ترکیه استخراج نمی‌شود.

در سال‌های گذشته سنگ کوپ از ایران به کشور مقصد ارسال و در آن‌جا پس از تبدیل شدن به نوع اسلب و تایل مجددا به ایران وارد می‌شد. از این رو پس از مدتی واردات سنگ اسلب و تایل به ایران ممنوع گردید.

سنگ کوپ درون کانتینر ۲۰ فوت قرار داده می‌شود و سنگ اسلب باتوجه به سایز بزرگتری که دارد بر روی پالت قرار می‌گیرد که درون هر کانتینر۲۰ فوتی ۵ یا ۶ پالت می‌توان قرار داد. سنگ اسلب و به دلیل داشتن حساسیت بالا و سایز بزرگ، قرار دادن آن در کانتینر به دقت بالایی نیاز دارد. سنگ تایل نیز با توجه به سایز کوچکتری که دارد درون صندوق چوبی قرار گرفته و هم در کانتینر ۲۰ فوت و هم ۴۰ فوت قابل بارگیری است.

صادرات سنگ به چین، هندوستان، ایتالیا در رده نخست و کشورهای امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، کویت، مالزی و عمان در رده‌های بعدی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *