مقالات

سنگ سبز نما

سنگ سبز نما یکی از متریال منحصر به فرد است که حس زیبای بودن در طبیعت را منتقل میکند. نمای ساختمان، به طور مستقیم در زیبایی ساختمان تاثیر گذار است و میتواند بیانگر سلیقه سازنده یا مالک ساختمان باشد. به طور کلی انواع سنگ نمای سبز یا هرنوع سنگ نما ، با توجه به محل استفاده که در داخل یا بیرون از ساختمان است، باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

ویژگی سنگ نما سبز

تفاوت عمده ای در انتخاب سنگ برای داخل و بیرون از ساختمان وجود دارد. به عنوان مثال سنگ های مرمریت در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همچنین رطوبت زیاد، امکان شوره زدن ورنگ پریدگی در آنها وجود دارد. پس این سنگ ها برای استفاده در بیرون از ساختمان مناسب نیستند درحالی که استفاده از  مرمریت ها در نمای داخلی بسیار کاربرد دارد. تنها سنگ های مرمریت که در بیرون از ساختمان قابل استفاده هستند، لاشتر بوش همرچرمی و دبل بلک بوش همرچرمی(شبه گرانیت) می باشند.

به طور کلی هر متریالی که در نمای بیرونی ساختمان و سنگ نمای سبز به کارگرفته شود، در معرض نور مستقیم خورشید، باران و برف، باد و گرد وغبار قرار میگیرد. سنگ های ساختمانی مناسب نما هستند که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • استحکام و مقاومت زیاد
  • مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و تابش آفتاب
  • مناسب استفاده در منطقه جغرافیایی مورد نظر
  • میزان جذب آب مناسب (جذب آب خیلی کم باعث عدم درگیری آن با ملات شده وموجب نچسبیدن سنگ به نما میشود. جذب آب زیاد موجب شوره زدن و تخریب سنگ میشود.)
  • مقاوم در برابر باران های اسیدی، مقاوم در برابر حرارت
  • جرم پذیری پایین (تمیز کردن سنگ در ارتفاع کار آسانی نیست.)
  • وزن مناسب و سنگین نبودن برای استفاده در نما برای کم شدن احتمال سقوط

انواع سنگ نما سبز

سنگ های سبز به سه گروه مرمر، گرانیت و مرمریت تعلق دارند. از جمله معروف ترین سنگ های نمای سبز عبارتند از:

· سنگ مرمر سبز

· مرمریت سبز بیرجند، انارک، نایین، سیسیلی سبز

· گرانیت سبز بوش همرچرمی، درباری، شاداب، دانه اناری، اردستان

سنگ گرانیت سبز

سنگ های گرانیت در بین سنگ های طبیعی به مقاومت و استحکام بالا معروف هستند. طیف رنگی گسترده این سنگ، موجب محبوبیت بیشتر آن شده است. یکی از رنگ های محبوب این سنگ، سبز است. سنگ های گرانیت سبز با توجه به نوع پرداخت خود، برای استفاده در قسمت های مختلف ساختمان از جمله سنگ نمای سبز مناسب هستند. ضمن اینکه از سنگ های گرانیت در گرمترین و سردترین مناطق جغرافیای میتوان بهره برد.

بوش همرچرمی یکی از فرآوری های مدرن وخاص سنگ های ساختمانی است که بر روی سنگ گرانیت سبز نیز اجرا میشود. گرانیت سبز بوش همرچرمی باداشتن ویژگی های لازم برای سنگ نمای سبز ، یکی از بهترین گزینه های پیش رو می باشد. این سنگ مقاوم در برابر تغییرات دمایی و تابش خورشید واکنش نشان نمیدهد، باران های اسیدی نمیتوانند به آن آسیب برسانند. میزان جذب آب مناسبی داشته و جرم پذیری کمی دارد. در صورت کثیف شدن با مقداری آب یا کشیدن دستمال به راحتی تمیز میشود. این سنگ مانند سایر سنگ ها، هنگام نصب باید اسکوپ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *