مقالات

بهترین سنگ گرانیت ایران چیست

ما سنگ گرانیت را مقاوم ترین و محکم ترین سنگ ساختمانی طبیعی می دانیم. سنگ گرانیت در واقع همان سنگ های آذرین درونی هستند که مدت زمان بسیاری تحت فشار و دمای بالایی بوده اند و اکنون با نام گرانیت شناخته می شوند. در کشور ایران معادن سنگ گرانیت متعددی وجود دارد که در این وبلاگ تصمیم داریم مهم ترین و بهترین آن ها را معرفی کنیم. طبقه بندی ما بر اساس رنگ سنگ مشخص خواهد شد. گرانیت سفید، مشکی، قرمز و سبز مهم ترین و اصلی ترین سنگ های ایران به شمار می آیند. در ادامه متن به بررسی معادن معروف هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

گرانیت مشکی

معدن گرانیت تویسرکان و نطنز از بهترین گرانیت های مشکی رنگ ایران به شمار می آیند. تویسرکان مشکی ترین و مقاوم ترین سنگ گرانیت مشکی به حساب می آید که در انواع فرآوری ها مورد استفاده قرار میگیرد. پس از آن سنگ مشکی گرانیت نطنز رتبه دوم را داشته و یکی از مشکی ترین گرانیت ها نامیده می شود. از نظر قیمتی گرانیت نطنز نسبت به تویسرکان ارزان تر بوده اما جنس و کیفیت تویسرکان نسبت به نطنز بهتر است. در مجموع اگر برای ساختمان سازی نیاز به سنگ گرانیت مشکی رنگ داشته باشید این دو معدن بهترین گزینه های انتخابی ایران سنگ خواهند بود.
بنابراین ترتیب بهترین گرانیت مشکی به این صورت است:
– گرانیت مشکی تویسرکان
– گرانیت مشکی نطنز

گرانیت سفید

گرانیت سفید بیشترین تنوع معدن را در بین دیگر رنگ ها دارد. نمی توان به صورت کلی و دقیق اولویت معادن را نام برد چرا که هر معدن سنگ سینه کار های استخراجی متفاوتی در خود دارد؛ اما اگر بخواهیم از نظر جنس و کیفیت و ماندگاری آن ها را به ترتیب نام ببریم و صورت کلی به آن بدهیم باید بنویسیم که گرانیت زاهدان، نهبندان، نطنز، خرمدره و تکاب از مهم ترین و معروف ترین گرانیت های سفید ایران به شمار می آیند. از نظر زیبایی گرانیت مروارید مشهد منظم ترین گل ها را در گل پنبه ای ها دارد، همچنین ارزان ترین گرانیت ایران به شمار می رود اما از آن جایی که درصد آهن در گرانیت مشهد زیاد است دوام و ماندگاری بالایی ندارد. از طرفی گرانیت هایی مانند زاهدان و نهبندان را می توانیم به عنوان بهترین گرانیت های شناخته شده و مطمئن ترین ها بدانیم. این دو معدن سنگ می توانند تمامی فرآوری های ممکن روی گرانیت را ارائه دهند و کاربری سنگ آن ها نیز محدود نخواهد بود. پس از آن می توانیم گرانیت های معادن خرمدره و نطنز را نام ببریم که از نظر جنس و کیفیت و قیمت تقریبا با یکدیگر برابر هستند.
گرانیت گل پنبه ای یا همان گرانیت های سفید رنگ که در دل خود خال های مشکی رنگ دارند متنوع ترین سنگ گرانیت ایران محسوب می شوند که دارای معادن زیادی هستند اما مهم ترین آن ها تقریبا در این متن نام برده شد. از دیگر معادن معروف گرانیت سفید در ایران می توانیم به گرانیت همدان، گرانیت شقایق، گرانیت بروجرد و … نیز اشاره داشت.

بنابراین ترتیب بهترین گرانیت سفید به این صورت است:

– گرانیت زاهدان
– گرانیت نهبندان (گرانیت سفید آستان)
– گرانیت خرمدره
– گرانیت نطنز
– گرانیت همدان
– گرانیت تکاب
– گرانیت بروجرد
– گرانیت شقایق
– گرانیت مروارید مشهد و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *